Numera finns det möjlighet för patienter på Capio Citykliniken i Klippan att chatta med läkare eller sjuksköterska.

Numera finns det möjlighet för patienter på Capio Cityklinik i Klippan att chatta med läkare eller sjuksköterska. Genrebild: Adobe Stock

Vårdcentral i Klippan börjar chatta med sina patienter

KLIPPAN.

Capio Citykliniken i Klippan drar igång en chatt som ett nytt sätt att besöka vårdcentralen digitalt.

Av
Martin Wingren

– Det känns både spännande och nervöst. Vi hoppas att vårt förarbete är tillräckligt och att Klippanborna är på banan och nyfikna på en digital vårdcentral, säger verksamhetschef Sara Nilsson i ett pressmeddelande.

Chatten kommer vara bemannad klockan 8 till 15 av både sköterskor och läkare, men patienten kan starta sin chatt när som helst på dygnet. Personalen har fått flera utbildningar och det har varit mycket förarbete på kliniken med att skapa rutiner kring det digitala forumet och användningsrutinerna.

– Med tiden är tanken att fler yrkeskategorier och medarbetare ska kunna arbeta i verktyget, säger verksamhetschefen.

Vårdcentralen menar att chatten gör att patienter slipper vänta i telefonkö ser många fördelar med att ha en lokal chatt på vårdcentralen. Patienterna slipper vänta i telefonkö och kan dessutom ha ett digitalt möte med en sjuksköterska eller läkare som sedan tidigare är känd för både personal och patient. En annan fördel är att det går att utföra besök var patienten än befinner sig, menar vårdcentralen.

Publicerad 04 September 2019 10:48