Kundtjänsten på Medborgarkontoret har förbättrat servicen genom att utöka alternativen i telefonväxeln.

Kundtjänsten på Medborgarkontoret har förbättrat servicen genom att utöka alternativen i telefonväxeln. Foto: Mikael Öhrn

Sätt ditt tålamod på prov i kommunens växel

Åstorps kommun förbättrar sin service med flerval

ÅSTORP.

Har du gott om tålamod? Då kanske du ska ringa växeln på Åstorps kommun och testa dig. Där tar det nämligen numera uppemot en minut att komma rätt.

Av
Mikael Öhrn

Det handlar förstås om att kommunen vill förbättra servicen till medborgarna. Medan många kommuner enbart har en växel, eller reception, man kommer till direkt har Åstorps kommun länge haft flerval. Tidigare fick man två alternativ när man ringde hit – en etta för att komma till Medborgarkontoret och en tvåa för att komma till växeln. Men nu är valmöjligheterna utökade till att omfatta totalt fem alternativ, sex om man räknar med huvudväxeln.

– Det handlar om att vi vill förbättra servicen till medborgarna. Det innebär att vi under en tid nu har hållit på – och håller på – att förändra vår kundtjänst. Vi byggde i höstas om våra lokaler för att göra dem mer ändamålsenliga och nu håller vi på att ändra om telefonsystemet, säger Roger Algehov, enhetschef för kundtjänsten på kommunen.

Problemet innan var att få personer valde det första alternativet, det vill säga Medborgarkontoret.

– De fick inte så många samtal och där fanns det två personer. I växeln hade vi bara en person, då blev det kö. Men det kan man kanske förstå. Vad är ett medborgarkontor? Det är ju inte så lätt att veta, säger Roger Algehov och fortsätter:

– Nu har man istället möjlighet att välja något som är relevant för det man ska prata om. Då kommer du till kundtjänst där vi tar emot och om du inte väljer något kommer du till receptionen. Beroende på vad du väljer kommer du till rätt person på kundtjänst.

Det finns förstås för- och nackdelar med det mesta här i livet. Telefonmeddelandet som berättar om de fem, sex alternativen tar 46 sekunder att lyssna genom. Räkna därefter med ytterligare 10-15 sekunder, om du inte gör något aktivt nummerval, innan du kommer till receptionen.

– Det är ju en nackdel, naturligtvis. Om du har något enstaka ärende någon gång, tror jag inte det gör så mycket. Men om man behöver ringa ofta, det kan gälla en bygglovsansökan eller om du har socialbidrag, hoppas jag att man lär sig vilken siffra man ska trycka på. Så fort den här rösten börjar kan man ju trycka på siffran direkt, säger Roger Algehov.

Rent praktiskt innebär förändringen inget för personalstyrkan och kundtjänsten sitter fortfarande i den del av kommunhuset som heter Medborgarkontoret.

Guiden - så här gör du för att komma rätt:

Tryck...

...1 för att komma till äldreomsorg, stöd och sociala frågor.

...2 för att komma till utbildning, barnomsorg, kultur och fritid.

...3 för att komma till bygg, miljö, trafik och felanmälan.

...4 för att komma till Activas arbetscentrum och daglig verksamhet.

...5 för att komma till konsumentvägledning.

...9 för att komma till (eller gör inget val alls) växeln.

Publicerad 25 January 2019 00:00