Biblioteket har botemedlet på ditt teknikstrul

PERSTORP.

Hallå där Annica Sankilampi, kultur- och bibliotekschef i Perstorps kommun, som tillsammans med företaget Easy Solutions introducerar teknikrådgivningsdagar på Perstorps bibliotek.

Av
Mikael Öhrn

Varför väljer ni att ha dagar med teknikrådgivning på biblioteket?

– Vi på biblioteket får många tekniska frågor och vi är inga experter, men vi gör så gott vi kan. Och i Perstorp finns inga ställen att gå in och fråga på heller, då kom Jesper (Ahlström, Easy Solutions) in och frågade om vi inte kunde ha en teknikakut tillsammans. Vi tänkte att det är fantastiskt om vi kan få hjälp och om medborgarna kan få hjälp. Vi får dessutom en möjlighet att visa upp vad biblioteket har i teknikväg.

Vad kan man fråga om?

– Man kan till exempel fråga om sin telefon, sin padda eller sin dator. TV:n där hemma kan det kanske bli lite svårt att fråga om, men har man en teknisk uppgift man behöver hjälp med försöker vi hjälpa till med det. De hade inga större begränsningar. Vi får börja någonstans och sen se vart det leder.

Och ingen fråga är för dum?

– Nä, jag har sagt till min svärmor som har svårt för att sms:a. Då kan du gå dit och få den tiden med någon som kan. Det är kanske någon som undrar ”varför gör min telefon så här”? Eller någon som har fått en padda från sin son, men inte vet hur man gör. Då är det bättre att komma till någon annan och fråga. Så det är högt och lågt.

Vilka frågor har varit de vanligast förekommande till er som jobbar på biblioteket?

– Vanligast är det nog att någon vill ha någon slags utskrift från telefon, platta eller mobil, men kan inte det riktigt. Eller ”något plingar till i min telefon – vad kan det vara för något?”. Sen är det vissa som ringer om större frågor. Vissa vill till exempel ha hjälp med att skriva ut från banken, då gör vi inte det men vi kan däremot guida dem rätt.

Hur har annars arbete som bibliotekarie förändrats med åren?

– Man kan ju göra väldigt mycket hemifrån idag, så man behöver inte komma till biblioteket för att reservera en bok. Men för att få den fysiskt behöver man ju gå och hämta den, men mycket finns som e-bok. Så de som besöker biblioteket har ofta andra ärenden. Många besöker till exempel biblioteket för att använda gratis wifi.

    Fotnot: Teknikrådgivning på Perstorps bibliotek kommer att ges den 19 april, 26 april, 3 maj och den 17 maj, från klockan 14 om dagarna. Rådgivningen är gratis och det är drop in som gäller.

Publicerad 16 April 2018 00:00

Lokaltidningen Söderåsens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag