Njut av sensommarens varma kvällar

Gå tillbaka till jobbet i ett lugnt tempo

VARDAG. Att börja jobba igen efter sommarledigheten kan vara svårt. Vi vill ha kvar semesterlugnet som vi känt de senaste veckorna – samtidigt som vi tar nya tag. Vi vill behålla de goda vanorna och göra oss av med dåliga. Men varför känns det ofta så svårt att komma in i vardagen igen frågar sig många.

Josefin Eriksson, hälso och träningscoach och ägare av Nya Vanor förespråkar att inte bryta alla sina vanor under semestern utan hålla kvar vid några rutiner för att steget tillbaka inte ska vara allt för stort.

–Hälsosamma mat -och träningsvanor behöver man inte semester från även om man kan unna sig något extra då och då.

Jag tror också på att successivt börja ställa in sig på att komma tillbaka till jobbet när det närmar sig. Det är en mindre bra idé att komma hem från utlandssemestern dagen innan jobbet börjar igen, säger Josefin Eriksson.

Hon ser inte heller att semestern man längtat efter är avkopplande för alla och menar att många faktiskt längtar tillbaka till jobb och vardag,

Problemet är att semester i sig kan vara en stressfaktor med allt som ska hinnas med.

– När vi varvar upp sker det motsatta. Kroppen mår bäst av en lagom stressnivå och den nivån är väldigt individuell. För en del kan det vara tungt att gå tillbaka eftersom de egentligen inte trivs med sitt jobb. Många hinner inte varva ner som de tänkt eller förväntat sig under semestern och det kan vara en annan anledning. För att komma in i vardagen igen kan det vara bra att vistas mycket ute även efter semestern. Fortsätt njuta av solen och tillvarata de härliga kvällarna. Ett tips är att ha något roligt inplanerat på jobbet den första veckan. Det kan vara ett lunchmöte, eller afterwork med kollegor, säger Josefin Eriksson.

När semestern tar slut funderar många över att ändra livsstil. Det handlar kanske om att börja motionera, gå utvecklande kurser eller på olika sätt leva bättre. Men enligt arbetsmiljöupplysningen gäller det att genomföra sådana här förändringar gradvis, annars kan det bli svårt att leva upp till föresatserna. Gör inte allt under första veckan. Det viktigaste är att ta tid på sig att komma tillbaka till arbetet. Låt augusti bli en omställningsfas till arbete och börja med förändringarna först i september.

Om det känns trögt att börja jobba igen är det viktigt att se möjligheterna med jobbet och tänka efter vad i arbetet som ger glädje. Fokusera på det, inte plikterna och alla måsten.

Doktorn.com tipsar:
Kom inte tillbaka på en måndag. Att komma tillbaka en onsdag och få lite kortare vecka kan vara en mjukstart och bidra till att den där totala söndagsångesten och måndagsstressen uteblir.

Semester drar, med all rätt, ner tempot både mentalt och fysiskt (för de flesta). Du kommer förmodligen inte kunna börja jobba på samma toppnivå som när du är mitt upp i arbetet. Respektera i största mån ditt eget tempo och börja sakta men säkert,

Förmodligen är du inte ensam om att tycka det känns tungt att komma tillbaka efter jobbet. Nu ska man inte beklaga sig utan bara lufta sina tankar och funderingar vid kaffeapparaten. Prata om semestern, prata om att vara tillbaka på jobbet - dela erfarenheter och tankar och hur man ska få jobbstarten att kännas rolig.

Publicerad 13 August 2017 08:00

Lokaltidningen Söderåsens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag