Genom kapade Bankid-uppgifter har bedragarna tecknat mobilabonnemang i andras namn och hämtat ut telefonerna via ombud utan att visa legitimation.

Genom kapade Bankid-uppgifter har bedragarna tecknat mobilabonnemang i andras namn och hämtat ut telefonerna via ombud utan att visa legitimation. Foto. Mostphotos.com

Bedragare hämtar ut mobiltelefoner – låter gamla och sjuka betala

Utnyttjar säkerhetslucka

SKÅNE. Med hjälp av kapade bank-id-uppgifter beställer bedragarna mobilabonnemang i andras namn, många gånger är det gamla och sjuka som drabbas. Eftersom beställningen gjorts med bank-id behöver bedragarna inte visa legitimation för att hämta ut telefonerna hos postombuden. Sedan i onsdags har 123 fall av olovlig identitetsanvändning anmälts i polisens region syd.

Av
Anders G Bergquist

I Genarp i Lunds kommun fick en dam i 90-årsåldern två avier om att mobiltelefoner fanns att hämta.

– Någon hade redan varit på postombudet och hämtat telefonerna när hon tog kontakt, berättar Joakim Nyberg som är kommunpolis i Lund.

Genom det snabba bedrägeriet kom en bedragare över två splitter nya Iphone 8.

Några dagar innan julafton drabbades en gammal man i grannbyn av samma sak. Bedragare hade ansökt om två mobilabonnemang i hans namn och kunde hämta ut två Iphone 7 hos postombudet.

I Svedala har en kvinna i 60-årsåldern drabbats. Någon hade beställt fyra mobiltelefoner och hämtade ut dem i butiken innan hon märkte något.

Ett postombud i Trelleborg lyckades stoppa ett fall av likadant bedrägeri, då han tyckte det var märkligt att en känd kund beställt tre mobiltelefoner. Han ringde kunden som kunde kontakta polisen innan telefonen lämnades ut.

I Anderslöv tyckte kassörskan på Ica Nära att det var märkligt att en kvinna över 80 hade beställt fyra mobiltelefoner och ringde till hennes dotter. Under tiden hann bedragaren försvinna, men han gjorde det utan några mobiltelefoner.

Fallen ovan är bara toppen av ett isberg. De senaste dagarna har hundratals fall anmälts i Sverige.

Bedrägerierna har börjat hos det drabbade mobiltelefonföretaget och gått genom Postnords app.

– Bedrägeriet har börjat hos dem. Men för att hjälpa till har vi tillsvidare stoppat all användning av mobilt bankid i vår app, säger Emma Riblom, kommunikationschef för Postnord Sverige.

Hur bedragarna kommit över de privata inloggningsuppgifterna är oklart, men bedrägeriet har möjliggjort uthämtning hos ombuden utan att de behövt visa legitimation.

– Eftersom tecknandet av abonnemanget skett med bank-id behöver inte bedragarna visa någon legitimation för att få ut telefonerna, det räcker med att visa upp en streckkod på mobilen, säger Stefan Pålsson som är pressinformatör vid Trelleborgspolisen.

– Det är mycket märkligt att man så lätt kan få ut telefoner. Uppenbarligen har det här satts i system.

Hur många bedragare det rör sig om är oklart, men polisen har fått in signalement.

– Det finns mycket bra övervakningsbilder från två olika ombud, berättar Stefan Pålsson.

Lokaltidningen söker det drabbade företaget för kommentar.

Publicerad 04 January 2019 12:33