Färgad plast i kampen mot cancer

ÖRKELLJUNGA/SVERIGE. Kampen mot cancer fortsätter att engagera. Rosa och blå ensilagebalar är ett allt mer vanligt inslag på fälten. Den färgade plasten samlar in pengar till forskning kring bröst- och prostatacancer.

– Vi introducerade den rosa plasten i Sverige 2015 och den blå året efter. Sedan 2014 har vi kört kampanjen i många länder och samlat in totalt 4,5 miljoner kronor till cancerforskningen, säger Göran Ericson, marknadsdirektör på Trioplast.

Den färgade plasten har fått ytterligare en effekt. De rosa och blå balarna har blivit ett sätt för lantbrukarna att visa att de stödjer forskningen och på detta vis starta tanken om att fler kan vara med och bidra.

I höst presenterar Trioplast en tredje färg – denna gång till förmån för barncancerforskningen.

– Vi har lanserat gul plast på Nya Zeeland, något som kan bli aktuellt i Sverige redan nästa år. Vi väntar på besked från vår distributör Lantmännen, säger Göran Ericson och tillägger att för varje såld rulle skänks femton kronor till forskningen.

På Örkelljunga Lantmannaaffär ser man en stigande efterfrågan på blå och rosa plast.

– Blir den gula plasten aktuell kommer den att finnas till försäljning så fort vi får tillgång till den, säger Rune Nilsson.

Rullarna med färgad plast har en prislapp på 50 kronor mer än den vita och i dags läge står de färgade plasten för fem procent av försäljningen.

– Den färgade plasten har blivit ett sätt för lantbrukarna att visa att de stödjer forskningen. Balarna är så iögonfallande att det syns att man är med och vill göra skillnad. Vi har inte marknadsfört plasten så hårt utan det är kunderna som efterfrågat produkten.

Publicerad 08 October 2017 12:00

Lokaltidningen Söderåsens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag